Математичні ігри

Ігри та заняття з паличками Кюїзенера

1. Знайомимося з паличками. Разом з дитиною розгляньте, переберіть, помацайте всі палички, розкажіть якого вони кольору, довжини.

2. Візьми в праву руку якомога більше паличок, а тепер в ліву.

3. Можна викладати з паличок на площині доріжки, паркани, потяги, квадрати, прямокутники, меблів, різні будиночки, гаражі.


4. Викладаємо драбинку з 10 паличок Кюїзенера від меншої (білої) до більшої (помаранчевої) і навпаки. Пройдіться пальчиками по сходинках драбинки, можна порахувати вголос від 1до 10 і назад.

5. Викладаємо драбинку, пропускаючи по 1 паличці. Дитині потрібно знайти місце для відсутніх паличок.

6. Можна будувати з паличок, як з конструктора, об’ємні споруди: колодязі, башточки, хатинки і т.п.

7. Розкладаємо палички за кольором, довжиною.

8. “Знайди паличку того ж кольору, що і у мене. Якого вони кольору?”

9. “Поклади стільки ж паличок, скільки і у мене”.

10. “Виклади палички, чергуючи їх за кольором: червона, жовта, червона, жовта” (надалі алгоритм ускладнюється).

11. Викладіть кілька рахункових паличок Кюїзенера, запропонуйте дитині їх запам’ятати, а потім, поки дитина не бачить, заховайте одну з паличок. Дитині потрібно здогадатися, яка паличка зникла.

12. Викладіть кілька паличок, запропонуйте дитині запам’ятати їх взаєморозташування і поміняйте їх місцями. Малюкові треба повернути все на місце.

13. Викладіть перед дитиною дві палички: “Яка паличка довша Яка коротша?” Накладіть ці палички одна на одну, підрівняйте кінці, і перевірте.

14. Викладіть перед дитиною кілька паличок Кюїзенера і запитайте: «Яка найдовша? Яка найкоротша? »

15. “Знайди будь-яку паличку, яка коротша за синю, довша за червону”.

16. Розкладіть палички на 2 купки: в ОДНІЙ 10 штук, а в інший 2. СПИТАЙТЕ, де паличок більше.

17. Попросіть показати вам червону паличку, синю, жовту.

18. “Покажи паличку, щоб вона була не жовтого”.

19. Попросіть знайти 2 АБСОЛЮТНО Однакові палички Кюїзенера. Запитайте: “Які вони по довжині Якого вони кольору?”

20. Побудуйте поїзд з вагонів різної довжини, починаючи від найкоротшого і закінчуючи найдовшим. Запитайте, якого кольору вагон стоїть п’ятим, восьмим. Який вагон праворуч від синього, зліва від жовтого. Який вагон тут найкоротший, найдовший? Які вагони довші за жовтий, коротші за синій.

21. Викладіть кілька пар однакових паличок і попросіть дитину «поставити палички парами».

22. Назвіть число, а дитині потрібно буде знайти відповідну паличку Кюїзенера (1 – біла, 2 – рожева і т.д.). І навпаки, ви показуєте паличку, а дитина називає потрібне число. Тут же можна викладати картки із зображеними на них точками або цифрами.

23. З декількох паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як бордова, помаранчева.

24. З декількох однакових паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як помаранчева.

25. Скільки білих паличок вкладеться у синій паличці?

26. За допомогою помаранчевої палички потрібно виміряти довжину книги, олівця і т.п.

27. “Перерахуйте всі кольори паличок, що лежать на столі”.

28. “Знайди в наборі найдовшу і найкоротшу паличку Постав їх одну на одну. А тепер поруч одна з одною”.

29. “Обери 2 палички одного кольору. Які вони по довжині? Тепер знайди 2 палички однієї довжини. Якого вони кольору?”

30. “Візьми 2 будь-які палички і поклади їх так, щоб довга виявилася внизу”.

31. Покладіть паралельно один одному три бордові рахункові палички Кюїзенера, а праворуч чотири такого ж кольору. Запитайте, яка фігура ширша, а яка вужча.

32. “Постав палички від найнижчої до найвищої (паралельно одна одній). До цих паличок прибудовуйте зверху такий же ряд, тільки в зворотному порядку”. (Вийде квадрат).


33. “Поклади синю паличку між червоною і жовтою, а помаранчеву зліва від червоної, рожеву зліва від червоної”.

34. “З закритими очима візьми будь-яку паличку з коробки, подивися на неї і назви її колір” (пізніше можна визначати колір паличок навіть із закритими очима).

35. “З закритими очима знайди в наборі 2 палички однакової довжини. Одна з паличок у тебе в руках синя, а інша тоді якого кольору?”

36. “З закритими очима знайди 2 палички різної довжини. Якщо одна з паличок жовта, то можеш визначити колір іншої палички?”

37. “У мене в руках паличка трохи довша блакитної, вгадай її колір”.

38. “Назви всі палички довші за червону, коротші за синю”, – і т.д.

39. “Знайди дві будь-які палички, які не будуть рівні цій паличці”.

40. Будуємо з паличок Кюїзенера пірамідку і визначаємо, яка паличка внизу, яка зверху, яка між блакитною та жовтою, під синьою, над рожевою, яка паличка нижче: бордова або синя.

41. “Виклади з двох білих паличок одну, а поруч поклади відповідну їх довжині паличку (рожеву) Тепер кладемо три білих палички -. Їм відповідає блакитна”, – і т.д.

42. “Візьми в руку палички. Порахуй, скільки паличок у тебе в руці”.

43. З яких двох паличок можна скласти червону? (Склад числа)

44. У нас лежить біла лічильна паличка Кюїзенера. Яку паличку треба додати, щоб вона стала по довжині, як червона.

45. З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)

46. На скільки блакитна паличка довше за рожеву?.

47. “Склади два потяги. Перший з рожевою і фіолетовою, а другий з блакитною та червоною”.

48. “Один поїзд складається з блакитної і червоною палички. З білих паличок склади поїзд довший за наявний на 1 вагон”.

49. “Склади поїзд з двох жовтих паличок. Вибудуй поїзд такої ж довжини з білих паличок”

50. Скільки рожевих паличок вміститься в помаранчевій?

51. Викладіть чотири білі рахункові палички Кюїзенера, щоб вийшов квадрат. На основі цього квадрата можна познайомити дитину з частками і дробами. Покажи одну частину з чотирьох, дві частини з чотирьох. Що більше – ¼ або 2/4?

52. “Склади з паличок кожне з чисел від 11 до 20”.

53. Викладіть з паличок Кюїзенера фігуру, і попросіть дитину зробити таку ж (надалі свою фігуру можна прикривати від дитини аркушем паперу).

54. Дитина викладає палички, слідуючи вашим інструкціям: “Поклади червону паличку на стіл, справа поклади синю, знизу жовту”, – і т.д.

55. Намалюйте на аркуші паперу різні геометричні фігури або букви і попросіть малюка покласти червону паличку поруч з буквою “а” або в квадрат.

56. З паличок можна будувати лабіринти, якісь хитромудрі візерунки, килимки, фігурки.



Математичні ігри

 1. НАЗВИ ПОПЕРЕДНЄ ЧИСЛО

Посібники: м'яч.

Хід гри. Діти сидять півколом. Вихователь пропонує їм згадати пряму лічбу до певного числа, а потім полічити від цього числа в зворотному напрямі. «Тепер, – говорить вихователь, – я називатиму яке-небудь число, а ви – попереднє число. Називати треба тільки найближче сусіднє число». Спочатку, вихователь називає числа в зворотній послідовності, наприклад, 6, 5, 4, 3, 2, 1, а потім в розбивку. Викликана дитина кожного разу називає попереднє число. Вихователь кидає м'яча по черзі усім дітям.

Називаючи числа, вихователь робить невелику паузу, щоб діти усвідомили назване число, а потім кидає м'яча.


Програмний зміст: порівнювати числа, визначати, яке число більше, яке менше; закріплювати розуміння слів «більше», «менше» (Ігри №52–55).


2. ВІДГАДАЙ НА ДОТИК, ЯКЕ ЧИСЛО БІЛЬШЕ (МЕНШЕ)

Посібники: дрібний матеріал об'ємної форми (каштани, кульки і т.ін.); коробки для складання цього матеріалу.

Хід гри. Вихователь пояснює дітям, що вони визначатимуть предмети на дотик, лічитимуть їх і встановлюватимуть, яке число більше або менше. Він обходить дітей, які сидять на стільчиках, торкається то однієї дитини, то іншої. Викликані діти повинні закласти руки за спину. Вихователь кладе їм у руки дрібні предмети. Діти повинні перелічити предмети, не виймаючи рук із-за спини. Вихователь, роздаючи дітям по кілька предметів, зауважує, що вони повинні слухати числа, які він називатиме. Якщо у когось з них предметів виявиться стільки, як найбільше сусіднє число, треба показати їх. Наприклад, вихователь говорить: «Три». Діти, у яких буде більше, тобто чотири предмети, показують їх, інші тримають предмети за спиною. Потім вихователь називає інші числа. Кожного разу діти, в яких каштанів на один більше, ніж назване число, показують їх, попередньо перелічивши. Треба залучати усіх дітей до перевірки правильності виконання завдання, наприклад: «Чи правильно Петя встановив більше число, ніж те, що я назвала? (Відповідь). Скільки Петя показав каштанів? (Три). А яке число я назвала? (Два). Що більше 3 чи 2? (Три). А у кого менше число, ніж два? (Кілька дітей показує один каштан)».

При повторенні завдання вихователь використовує й інші числа. Кожного разу проводити перевірку не слід, бо гра затягнеться. Рекомендується гру проводити у межах невеликих чисел (до 5–6), бо дітям при такому положенні рук важко лічити на дотик велику кількість предметів.

Гра може бути ускладнена порівнянням кількості предметів на дотик і кількості звуків. При цьому діти повинні установити: більше чи менше у них предметів, ніж та кількість звуків, яку вони почули. Можна показувати числові картки.


3. «ДОЩ ПІШОВ»

Посібники: іграшкові парасольки для кожної дитини.

Хід гри. Вихователь поділяє дітей на нерівні групки: по три, чотири, п'ять дітей у кожній. Окремо кладе парасольки, але розподіляє їх інакше: в одній купці менше, ніж дітей у групі, в іншій більше, ніж дітей і т.д. Діти сідають на стільчики і починають гру. Спочатку усі «їдуть автобусом збирати квіти».

– Стоп! Приїхали. – Вихователь пропонує зібратися групками і стати в колону. Колона з трьох дітей дістає доручення збирати ромашки; колона з чотирьох дітей – дзвіночки; колона з п'яти дітей – кульбаби, з шести дітей – жовтець... «Ідіть, – каже вихователь, – збирайте квіти, а коли я вас покличу ви станете в колони».

Діти розходяться у різні боки і «збирають квіти».

Вихователь. Дощ пішов, збирайтеся до мене! (Діти підбігають до нього і стають у колони). Візьміть парасольки. (Роздає парасольки, але так, щоб однієї не вистачало або одна була зайва). Ведучі в колонах повинні роздати парасольки. При цьому діти різних групок виявляють, що в одних їх не вистачає, а у інших є зайві.

Вихователь. Діти, у всіх є парасольки? (Діти повинні пояснити, чому так сталося. Наприклад: «В нашій колоні п'ять дітей, а парасольок шість» і т. ін.).

Діти повинні вирішити, як треба зробити, щоб у всіх дітей були парасольки (зайву парасольку віддати тому, у кого її немає).

Гра закінчується після кількох повторень. Діти «сідають в автобус» і «їдуть додому».


4. ХТО-КОГО?

Хід гри. З обох сторін від лінії, яка заздалегідь проведена на майданчику, стає однакова кількість дітей (наприклад, по 5 з кожної сторони). Вихователь пропонує дітям, що стоять один проти одного, взятися за руки, і пояснює, що кожна пара за сигналом буде перетягувати одна одну. Хто переступить через лінію, той програв. На інший сигнал «Зупиніться!» діти перестають перетягувати один одного, але залишаються на тому місці, де застав їх сигнал, і перераховують, скільки залишилося в кожному ряду дітей і скільки перейшло за лінію. Останні переходять у протилежний ряд і певний час не беруть участі у грі. Перетягують пари, які залишилися, після чого діти знову підраховують, скільки залишилось в кожному ряду і скільки перейшло за лінію. Якщо гра затягується, бо сили однакові, треба припинити її і розпочати знову, по іншому поділивши дітей.

5. ЗНАЙДИ НОМЕР СВОГО БУДИНКУ

Посібники: демонстраційний набір карток з друкованими цифрами і картки з цифрами по одній на кожну дитину.

Хід гри. Вихователь звертає увагу дітей на номери біля «будинків» (стільчиків, до яких прив'язані великі картки з цифрами). Дітям він роздає по одній картці з цифрами від 1 до 10. Отже, в кожному будинку буде «жити» дві-три дитини. Діти розглядають свої картки і запам'ятовують цифру, знаходять будинок з відповідним номером. За сигналом вихователя усі мешканці підходять до своїх будинків, за другим сигналом ідуть погуляти, при повторенні першого сигналу знову збираються біля своїх будинків. Вихователька разом з дітьми перевіряє, чи всі правильно знайшли свої будинки. При повторенні гри діти обмінюються картками і знаходять вже інший будинок, відповідно до своєї цифри.


Програмний зміст: закріпити знання про склад числа, коли число складається з двох менших чисел; уміти скласти число з двох менших за допомогою зорового сприймання числових таблиць або цифр (Ігри №60, 61).


6. ЗНАЙДИ СВОЮ ПАРУ

Посібники: числові картки (по одній на гравця) підібрані так, щоб кожних дві цифри з них складали те число, яке позначено цифрою на «воротах»; велика картка з певною цифрою прикріплена до «воріт» із двох стільців.

Хід гри. Вихователь нагадує дітям, що на картках подані різні варіанти складання даного числа. Наприклад, склад числа 7: 6 і 1, 5 і 2, 4 і 3.

Потім гравці стають у коло, хтось з дітей говорить лічилочку. На кому лічилочка скінчилася, той роздає картки. Кожний гравець підбирає собі пару – іншу дитину – так, щоб їхні цифри разом склали число 7; діти стають парами і за сигналом проходять через ворота з цифрою 7.

Біля воріт, крім вихователя, стоїть хтось з дітей. Удвох вони перевіряють пари. «Неправильну» пару затримують, вона відходить вбік і виправляє свою помилку за допомогою запасних карток на столі. Ця пара стає останньою. Потім діти розходяться, обмінюються картками, а за сигналом вихователя знаходять пару і знову проходять через «ворота».

Подібно до цього проводиться гра «Гаражі», де цифра позначена на рулі машини – картонному диску.


7. ЗНАЙДИ СВІЙ БУДИНОК

Посібники: картка з цифрами (по одній на гравця), 2–3 великі картки з цифрами.

Хід гри. В кутках кімнати до стільців прикріплюються великі картки з різними цифрами, наприклад 7, 8, 9 – це номери «будинків».

Вихователь пропонує дітям подивитись і назвати номери будинків.

Викликані діти називають цифри: 7, 8, 9.

Вихователь пояснює, що в кожний будинок можна входити тільки парами і дає кільком дітям картки. «Ось у Саші картка з цифрою 5, а у Алли – з цифрою 3. В який будинок вони можуть увійти?».

Діти. У восьмий.

Вихователь. У Жори картка з цифрою 6, а у Тосі – з цифрою 3. В який будинок вони можуть зайти?

Діти. У дев'ятий.

Вихователь. У Ліди картка з цифрою 4, а у Нюри з цифрою 3. В який будинок вони можуть зайти?

Діти. У сьомий.

Після цього роздають картки й іншим дітям, кілька запасних карток залишають на столі у вихователя. Діти підбирають собі пари і за сигналом вихователя стають у колону. За іншим сигналом, учасники біжать до своїх будинків і стають там парами. Червоний прапорець дістає та група дітей, яка правильно і швидко стане в своєму будинку. Потім діти виходять з будинків, знову обмінюються картками, гуляють, а далі за сигналом вихователя займають місця в своїх будинках. Вихователь перевіряє, чи правильно діти стали в пари, і залучає їх до перевірки.


Програмний зміст: закріпити уміння складати задачі; вчити формулювати арифметичну дію, відповідати на запитання, поставлене в задачі (Ігри №62, 63).


8. ПОШТА

Посібники: сюжетні листівки, на яких зображені 1–3 віддаленні або наближені до декількох об'єктів предмети, або ж парні картки з намальованими або наклеєними силуетами для додавання та віднімання; поштова сумка для гри; конверти; лічильні палички.

Хід гри. Гру можна розпочати з того, що дитина–«листоноша» приносить «листи» і роздає їх усім дітям. При нестачі листівок (карток) листи можуть бути вручені лише кільком учасникам. У першому випадку всі діти одночасно придумують задачі на сюжет своїх листівок і готують відповідь на лічильних паличках.

Вихователь за допомогою кількох запитань («Яку задачу ти склав? Що ти зробив, щоб дати відповідь на запитання – додавав чи віднімав? Скільки всього вийшло?») перевіряє правильність складання та розв'язання задачі. Діти беруть активну участь у цьому.

В іншому випадку вихователь називає дитину, якій прийшов лист, і викликає її для складання задачі. Решта дітей повторюють умови задачі і розв'язують її. Відповідь показують на паличках.


Логіко-математичні ігри та вправи для дітей

старшого дошкільного віку

 

«Цікава геометрика»

Мета: розвивати навички аналізування й узагальнення; розвивати гнучкість мислення; вчити знаходити предмети схожі за формою до геометричних фігур.

Матеріал: малюнки із зображенням різних предметів та геометричних фігур.

Інструкція: діти беруть малюнки із зображенням предметів та геометричних фігур і називають предмети і фігуру на яку вони схожі.

«Намистинки»

Мета: вчити дітей міркувати, будувати словесно-логічні ланцюжки; розвивати вміння дітей знаходити спільні ознаки в предметах; вправляти дітей в умінні підбирати малюнки із зображенням предметів, які мають спільні ознаки. Розвивати мислення, пам’ять, мовлення.

Матеріал: малюнки із зображенням різних предметів.

Інструкція: кожна дитина бере один малюнок із зображенням будь якого предмета і до цього малюнка підбирає ще малюнок із зображенням, який має спільні ознаки із попереднім малюнком.

 «Хто що їсть?»

Мета: стимулювати розвиток логічного мислення, загальної ерудиції; вчити дітей міркувати, робити правильні змістовні висновки; розширювати знання дітей про спосіб життя тварин.

Матеріал: малюнки із зображенням свійських та диких тварин та їжі, яку вони їдять.

Інструкція: діти беруть по одному малюнку і по черзі називають тварину, зображену на малюнку, і що вона їсть, лінією з’єднують тварину з їжею.

 «Знайди зайвий предмет»

Мета: розвивати вміння в дітей класифікувати предмети; розвивати мислення, увагу; вчити дітей міркувати, виділяти характерні особливості, ознаки предметів.

Матеріал: малюнки із зображенням різних предметів.

Інструкція: діти беруть малюнки із зображенням різних предметів і по черзі називають, що зайве серед цих предметів і зафарбовують зайві предмети.

 «Знайди предмети одного виду»

Мета: вправляти дітей у класифікації предметів; розвивати мислення, пам’ять, мовлення, закріпити уміння виділяти характерні ознаки предметів.

Матеріал: малюнки із зображенням різних предметів.

Інструкція: діти беруть малюнки із зображенням різних предметів, називають предмети одного виду (іграшки, одяг, меблі тощо) і з’єднують їх лініями.

 «Знайди однакові предмети»

Мета: розвивати вміння дітей порівнювати, аналізувати,

узагальнювати предмети; знаходити однакові предмети за зовнішніми ознаками та за призначенням; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу.

Матеріали: малюнок із зображенням різних та однакових предметів.

Інструкція: кожна дитина бере малюнок, називає однакові предмети, з’єднує їх лініями.

 «Якої цифри не вистачає»

Мета: закріплювати навички кількісної лічби в межах 10; розвивати вміння знаходити правильні суміжні числа та цифру, яка позначає це число, закріпити навички прямої і зворотної лічби в межах 10; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу.

Матеріал: картки із зображенням предметів та цифр в межах 10.

Інструкція: діти беруть по одній картці, на якій заховано правильну цифру. За вказівкою дорослого дитина називає цифру, дорослий показує картку із зображенням правильної цифри.

Gry i zabawy matematyczne

„Lecą liście z drzewa” – zabawa matematyczna przy jesiennej piosence „Spadają liście” z płyty Muzyczny Domek „Śpiewanki pokazywanki”. Nauczycielka rozrzuca liście w sześciu kolorach: żółty, czerwony, pomarańczowy, zielony, brązowy w rytm muzyki. Liście mają około 5 cm, są wycięte dziurkaczem i zalaminowane. Następnie na słowa piosenki „wszystkie listki spadły z drzewa, teraz je pozbierać trzeba”, dzieci zbierają po 4 liście i układają je przed sobą. Nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania, dzieci przeliczają liście, nazywają kolory.  Kolejnym zadaniem jest poklasyfikowanie liści ze względu na kolor do kół ułożonych ze sznurowadeł w kolorach odpowiadającym liściom.

Inną propozycją zabawy z wykorzystaniem tych samych liści, kostki z oczkami i trzema sylwetami drzew jest kształcenie umiejętności odejmowania z wykorzystaniem konkretów. Najpierw dzieci układają na drzewach tyle liści ile nauczyciel pokaże palców. Gdy wszystkie liście znajdą się na drzewach. Nauczyciel wybiera dzieci do kulania kostką wykorzystując rymowankę „raz, dwa, trzy teraz kostką kulasz ty”. Dziecko przelicza oczka na kostkach i odejmuje tyle liści przesuwając je poza drzewo.

„Kropki muchomora” – zabawy z kostką w grupach kilku osobowych, polegające na układaniu lub zabieraniu z kapelusza muchomora tylu białych kropek ile wskazuje liczba oczek na kostce. Każda grupa otrzymuje małą kostkę, szablon muchomorka, białe kropki wykonane z pianki lub nakrętek.

„Grzybki do koszyka” – skonstruowanie z dziećmi gry planszowej w formie ściganki, poprzez naklejenie kolorowych kół z papieru. Następnie dorysowywanie drzew, zwierząt, roślin znajdujących się w lesie. Gra przeznaczona dla 3 graczy. Poruszanie się po planszy trzema różnymi grzybkami wykonanymi z gipsu, o tyle pól ile wskazuje liczba oczek na kostce. Wprowadzenie dodatkowych zasad: zaczyna najmłodszy z graczy; gdy spotkają się dwa grzybki na jednym polu dzieci witają się podając sobie rękę; nagrodzenie oklaskami grzybka, który pierwszy wskoczył do koszyka. Dzieci mogą grać również drużynowo.

„Kolce jeża” – zabawa słuchowo – matematyczna z wykorzystaniem kolorowych patyczków. Układanie patyczków w zależności od ilości usłyszanych dźwięków granych na trójkącie. Następnie wykonanie kolorowych jeży na gazetkę w szatni, naklejanie małych kolorowych patyczków.

„Sweter z guzikami” – zabawa matematyczna polegająca na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na swetrze, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Dzieci kolejno kulają kostką lub zostają wybrane za pomocą rymowanki „raz, dwa, trzy teraz kostką kulasz ty”, następnie liczą oczka na kostce i układają lub zabierają guziki ze swetra. Doskonalenie logicznego myślenia w trakcie ustalania i szukania możliwych rozwiązań (czy możemy zabrać lub dołożyć guziki). Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu elementów.  Pomoce do zajęć: szablon swetra z brystolu z zaznaczonymi miejscami na guziki; duża piankowa kostka do gry z oczkami; guziki w różnych kształtach z Bambino.

„Poznajemy koło” – zapoznanie dzieci z figurą geometryczną jaką jest koło. Zabawa  z piosenką „O jak miło i wesoło gdy 1 koło krąży w koło. Koło jest tu koło jest tam nasze koło dobrze znam”, „gdy 2 koła krążą w koło” itp. Udało nam się dojść do 7 kół J. Nauczyciel i dzieci śpiewają piosenkę, ustawiają koła zgodnie z wyśpiewaną cyfrą i tańczą w nich cwałem bocznym.

Spośród rozsypanych figur geometrycznych (wykonane z papieru i zalaminowane) dzieci wybierają koła i kładą je na brystol w narysowane koło.

Następnie nauczyciel pyta dzieci, co zauważyły wybierając figury. Dzieci odpowiadają, że koła są duże i małe. Nazywają kolory – cztery podstawowe: czerwony, żółty, zielony, niebieski. Dalej nauczyciel pyta jak możemy podzielić, posegregować koła. Po odpowiedzi dzieci nauczyciel rysuje 2 obręcze, do których dzieci przenoszą koła małe i duże.

Teraz nauczyciel pyta, czy możemy coś jeszcze zrobić z kołami. Dzieci odpowiadają, że można poukładać je według kolorów. Nauczyciel pyta dalej ile kół ma narysować, jakich użyć kolorów. Dzieci ponownie segregują koła teraz według kolorów. Przeliczają figury danego koloru.

Plansza tworzona jest wspólnie z dziećmi, co jest bardzo atrakcyjne w zajęciu.

Uzupełnieniem zajęć może być karta pracy „kolorowe koła” – ćwiczenie graficzne połączone z kolorowaniem kół różnej wielkości na wskazane kolory.

„Zabawy z kwadratem” – zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza  M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.

Kwadrat – to jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie dół
a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.

Następnie nauczycielka rozkłada przed dziećmi dywan (gruba tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, pytając dzieci, czy chcą zbudować zamek. Dalej czyta fragmentami wiersz „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dzieci układają kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzą kolorowy zamek i wymieniają przedmioty, które są w tych kolorach.

Pomysł zaczerpnięty ze strony http://wiki.mistrzowiekodowania.pl Wiersz w kilku miejscach ma przeze mnie zmienioną treść, którą dostosowałam do dzieci w wieku przedszkolnym.

W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,

Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.

Jak został zbudowany?… Historia głosi,

Że z wielu, kolorowych kwadratów

Lud go długo, pracowicie wznosił.

Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować

Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.

Uwaga zaczynamy!

  1. Na samym dole czerwony rząd cały,

Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.

  1. Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone

Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,

I po każdej stronie uszczuplone. (pomniejszone)

  1. Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo

Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty

Po jednym z każdego.

  1. Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy

Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy

Inaczej nam nie wypada.

  1. Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce

I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.

Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały

No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały.

„Wyścig zajączków” – tworzenie i poznawanie gry podłogowej w formie ściganki. Układanie przez dzieci z dywaników matematycznych trasy po, której będą poruszały się zajączki. Podział dzieci na dwie drużyny, wybór zajączków, założenie opasek z uszami. Zajączki skaczą po ułożonej drodze zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce, by jak najszybciej dojść do marchewki. Jeśli zajączki spotkają się na tym samym polu, witają się przez podanie ręki. Zajączek, który pierwszy dojdzie do marchewki „zjada” (zakłada) dużą marchew wykonaną z tektury i wspólnie ze swoją drużyną staje do pamiątkowego zdjęcia.

„Ptaszki w karmniku” – zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni w połączeniu  z rozpoznawaniem ptaków: wróbel, sikora, gil, sroka. Rozdanie dzieciom dywaników, przeliczanie przez dzieci patyczków (lekarskie kolorowe), wybór sześciu. Samodzielne układanie karmników z patyczków na dywanikach. Następnie nauczycielka pokazuje i opowiada o ptakach (cechy charakterystyczne), które spędzają u nas zimę oraz rozkłada sylwety ptaków na dywanie.

„Ptaszki lecą do karmnika” – dzieci na zmianę raz chłopcy, raz dziewczynki przychodzą na dywan i zabierają opisywanego przez nauczyciela ptaka, zanosząc go do swojego karmnika. Każde dziecko w ten sposób otrzymuje 4 ptaszki.

„Połóż ptaszka” – dzieci układają sylwety ptaków zgodnie z poleceniami nauczyciela (same decydują o wyborze ptaka) do góry, na dole, z prawej i z lewej strony, w środku. Następnie chętne dzieci opowiadają o swoich ptaszkach w karmniku, gdzie i który ptak się znajduje.

„Kolorowe latawce” – doskonalenie umiejętności rozpoznawania cyfr od 1 do 10, liczenia oraz rozwijanie chwytu pesetowego w trakcie przypinania i odpinania klamerek. Zabawy przy tablicy z latawcami.




Немає коментарів:

Дописати коментар

ДЕНЬ МИРУ