https://naurok.com.ua/integrovane-zanyattya-svyatkoviy-angelik-dlya-mami-323904.html
Konspekt zajęć zintegrowanych
Temat : Z zimą się zegnamy - wiosnę spotykamy.
Cele operacyjne:
- dziecko zna zapach, kolor, ciekawostki, żywioł, dźwięk i smak wiosny;
- dziecko umie liczyć w zakresie 10, porównuje liczbę z cyfrą;
- dziecko zna kolejność cyferek ;
- dziecko tworzy zbiory;\
- dziecko porównuje zbiory, zna znaki ˃, ˂ i =;
- dziecko zna nazwy pierwszych wiosennych kwiatów;
- dziecko wykonuje ruchy w rytm muzyki;
- dziecko poznaje porę roku zmysłami: węchem, wzrokiem, słuchem, dotykiem i
smakiem.
Cel wychowawczy:
- poznanie wybranych tradycji ludowych związanych z
nadejwciem wiosny;
-rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i
zachodzącymi w nim zmianami;
- wdrażanie dbania o środowisko poprzez segregację śmieci.
Metody:
- czynne: metoda zadań stawianych dziecku, zabawy ruchowe
- słowne: rozmowa, snstrukcje i objasnienia slowne
- oglądowe: pokaz i obserwacja
Formy: indywidualna i zbiorowa.
Środki dydaktyczne: list, koperty z zadaniami, cyrtyna, bębenki, pojemnik z
ziemią i dżownicami, talerzyki, mokre chusteczki, laptop, zielone wstążki,
wiosenne kwiaty, znaki ˃,˂i =, słoneczka, marzanna, pojemniki na śmieci.
Przebieg zajęć:
1. List
od wiosny
Kochane przedszkolaki! Nazywam się wiosna, jestem porą roku,
która zaczyna swoje panowanie w marcu i budzi przyrodę do życia z zimowego snu.
Witam Was ciepło promykami słońca i pierwszymi kwiatami. Słyszałam, że
chcielibyście już pożegnać zimę, mam nadzieję, że stworzyliście marzannę, którą
wspólnie rozbierzemy na części, nie mogę się już doczekać kiedy to zrobimy.
Jednak zanim się u was zjawię mam dla was zadania. Koperty z zadaniami
zostawiłam w waszej sali w nadziej, że uda się wam je odnalść i wykonać
wszystkie zadania. Powodzenia i do zobaczenia niebawem. Musimy bepowrotnie
pożegnać panią zimę, żebym mogła
rozpocząć swoje panowanie w przyrodzie. Pani Wiosna.
2. Zadania w kopertach
Dzieci
wyszukują koperty z zadaniami, a następnie układają je po kolei.
1. Koperta
dziecko wyjmuje obrazek cytryny. Z czym kojarzy się wam
wiosna? Nauczyciel wyjaśnia, że smak i zapach wiosny to cytryna. Każde
dziecko dostaje plasterek cytryny wącha go i jeśli chce może polizać.
Dzieci wyjmują z koperty literę W i przypinają do tablicy.
2. Koperta
żywioł wiosny - ziemia. Na wiosnę wszystko budzi się do życia.
Dżownice spulchniają ziemię. Dzieci podchodzą do pojemników z ziemią i
wyszukują w ziemi dżownicę.
N. Jaka jest ta ziemia? Czy jest mokra? Czy jest śliska?
Dzieci przyliczają dżownice, których jest więcej.
Dziecko wyjmuje z koperty literę I i przypina na tablicy.
3. Koperta wiosenny wietrzyk.
Wywołujemy wiosenne podmuchy wiatru, które nie są nam obce. Dzieci dostają
zielone kartki i dzieci poruszą tą kartką i wyobrażają sobie, że to jest trawka
którą porusza wietrzyk. Dzieci wyjmują kolejną literę O i przypinają do
tablicy.
4. Koperta wiosenny deszczyk
-nauczyciel mówi o wiosennym deszczyku. Zabawa dzieci biegą po sali na dźwięk
bębenka chowają się pod parasole, a nauczyciel spryskuję ich deszczykiem.
Dzieci wyjmują kolejną literę S z koperty.
5. Kopert instrunet wiosenny bębenek.
Dzieci śpiewają piosenkę maszeruje wiosna z akompaniamentem bębenka
Dziecko wyjmuje z koperty literę N i przyponami do tablicy.
6. Koperta muzyka cztery pory wiosna
tańczą z zielonymi bibułami. Ostatnia litera A. Starsze dzieci prubują odczytać
wyraz wiosna.
3. Porównywanie kwiatów przygotowanych dla pani wiosny
Dzieci stawiają znaki
˃,˂ i = i nazywają kwiaty.
4. Powitanie wiosny
Dzieci wypatrują
wiosnę przez okno.
Wiosna wchodzi do
sali.
Dzieci: Witamy cię
wiosno , pani kolorowa
Pokaż nam prosimy
jakie dary chowasz
Soczysta zieleń i
pachnące kwiaty
A z daleka biegnie
jelonek rogaty.
Wiosna :przyszła do was wiosna cała
w sukni z kwiatów
Uśmiechnięta i radosna wśród lecących ptaków.
W:jak przygotowaliście się na moje przyjście? Jakie pierwsze oznaki wiosenne
już widzieliście? Jak minęła wam zima? Chciałabym rozpocząć swoje panowanie w
przyrodzie, ale musimy oficjalnie pożegnać panią zimę.
5. Rozbiórka marzanny
Marzanno, Marzanno, odejdź już prosimy,
nie chcemy już więcej żadnych śladów zimy.
Niech odejdą z Tobą mrozy oraz chłody,
o powrocie zimy nie może być mowy!
Nastąpi teraz robiórka pani zimy. Dzieci rozbierają marzannę. Segregują odpady.
6. Oficjalne
powitanie wiosny.
Dzieci
przyklejają kwiaty na sukience pani wiosny.
7. Podsumowanie.
Czy spodobało się Wam
spotkanie z wiosną?
Co najbardziej Wam
się spodobało?
Wręczenie dzieciom
słoneczek od pani wiosny.
Konspekt zajęć zintegrowanych
Temat: Witamy zimę w naszym przedszkolu.
Cele operacyjne:
- dziecko zna zapach, kolor, ciekawostki, żywioł, dźwięk
i smak zimy;
- dziecko umie liczyć w zakresie 6, porównuje liczbę z
cyfrą;
- dziecko wykonuje ruchy w rytm muzyki;
- dziecko poznaje porę roku zmysłami: węchem, wzrokiem,
słuchem, dotykiem i smakiem.
Materiały: list, koperty z zadaniami, mięta, biała i
niebieska bibuła, cymbałki, kostki lodu, herbata miętowa, ilustrace, komputer i
rzutnik.
Przebieg zajęć
Treść listu
od Pani Zimy:
Kochane
dzieci! Z tej strony Pani Zima. Witam wszystkie przedszkolaki, które są zdrowe
i przybyły dzisiaj do Plastusiowa, aby hucznie świętować nadejście nowej pory
roku- ZIMY. Zima to przepiękna pora roku, mimo że często jest mroźna i
niebezpieczna. Dni są krótkie, a noce długie i gwiaździste. O tej porze roku
pola pokryte są białym puchem. Lasy wyglądają przepiękne, drzewa pokryte są
białą kołderką, na śniegu widać ślady różnych zwierząt. Od dzisiaj czyli 21
grudnia zaczynam swoje panowanie w przyrodzie i na całym świecie, aż do
przybycia Pani Wiosny w marcu. Więcej o zimie dowiecie się od waszych pań, a
może i ja osobiście was odwiedzę i opowiem co nie co. Jednak najpierw poszukajcie
w sali 6 kopert z zimowymi zadaniami. Po wykonaniu każdego zadania otrzymacie
element, który jest przypisany mojej porze roku. POWODZENIA! PANI ZIMA
ZADANIA Z
KOPERT
1. MIĘTA- zapach zimy. Nauczyciel pokazuje
dzieciom miętę i wyjaśnia, że jest zapachem zimy. Rozdaje każdemu dziecku jeden
listek, a jego zadaniem jest rozetrzeć go w palcach i powąchać. Dzieci wyrażają
swoje opinie o miętowym zapachu. Wszystkie potarte listki dzieci wrzucają do
sensorycznego woreczka/ pojemnika, a Pomocna Dłoń wkłada go do kącika
przyrodniczego. Dzieci otrzymują obrazek mięty, który przyczepiają na plakacie
zimy.
2. BIEL I
NIEBIESKI- kolory zimy. Nauczyciel wyjaśnia, że biel i niebieski są kolorami
zimy. Rozdaje dzieciom paski bibuły w tych kolorach, a dzieci swobodnie nimi
wymachują do utworu A.Vivaldiego „4 pory roku- zima”. Po wykonaniu zadania
dzieci otrzymują kartkę w kolorze białym i kartkę w kolorze niebieskim, a
Pomocna Dłoń przykleja je na plakacie zimy.
3. TRÓJKĄT,
DZWONKI- instrumenty zimy. Nauczyciel przedstawia dzieciom instrumenty
przypisane zimie- ich wygląd, sposób grania i dźwięk. Dzieci siedzą w kole i
mają zamknięte oczy. Nauczyciel wybiera dwoje dzieci- jedno dostaje trójkąt, a
drugie dzwonek. Dzieci z instrumentami chodzą wokół pozostałych dzieci i na
umówiony znak (np. skinienie głową) grają nad głową wybranych dzieci, które
otrzymują instrumenty. Zabawę powtarzamy do momentu, żeby każde dziecko miało
szansę zagrania na trójkącie lub dzwonku. Po wykonaniu tego zadania dzieci
otrzymują obrazek z trójkątem i dzwonkiem, a Pomocna Dłoń przykleja na plakacie
zimy.
Można zagrać dzieciom na dzwonkach fragment
piosenki „Nasza Zima zła”
4. WODA W
STANIE CIEKŁYM I STAŁYM- żywioł zimy. Nauczyciel w szklanym pojemniku (które
jest czymś owinięte, żeby nie było widać zawartości) ma kostki lodu. Każde
chętne dziecko wkłada rękę do pojemnika. Wyraża swoje odczucia- co to może być?
Czy jest to ciepłe czy zimne? Śliskie czy chropowate? Przyjemne czy
nieprzyjemne? Nauczyciel pokazuje dzieciom lód- żywioł zimy- wyjaśnia, że to
zamarznięta woda. Odkłada do kącika przyrodniczego, a dzieci będą mogły
obserwować przez cały dzień co się stanie z kostkami lodu w ciepłym
pomieszczeniu. Po wykonaniu tego zadania dzieci otrzymują obrazek z kostkami
lodu, a Pomocna Dłoń przykleja go na plakat zimy.
5. ŚNIEG-
ciekawostki przyrodnicze. Nauczyciel wyjaśnia, że zimą z nieba spada śnieg. Nie
zawsze i nie ciągle. Co to takiego? Śnieg to opad atmosferyczny w postaci
drobnych kryształków, które łączą się i tworzą śnieg- biały puch. Zabawa
skoczna: „Biały puch” (piosenka na mailu) Jeżeli w tym dniu będzie na dworze
śnieg, to nauczyciel przynosi go do sali. Dzieci siedzą przy stoliczkach i nim
manipulują. Jeżeli go nie ma, to muszą sobie śnieg wyczarować. Z mąki
ziemniaczanej i oleju spożywczego. Składniki: • mąka ziemniaczana • olej
spożywczy / jasny najlepiej słonecznikowy lub rzepakowy • miska Do mąki
stopniowo wlewamy olej, wyrabiając śnieg do konsystencji lepiącej się kulki.
Oprócz doznań dotykowych, masa dostarcza również wrażeń słuchowych, ponieważ
bardzo przyjemnie skrzypi podczas lepienia, niczym prawdziwy śnieg. Masa
wytrzymuje nawet parę tygodni w otwartym pojemniku. Po wykonaniu zadania dzieci
otrzymują obrazek śnieżynek i Pomocna Dłoń przykleja go na plakat zimy.
6. MIĘTOWA
HERBATKA- smak zimy. Nauczyciel wyjaśnia, że zaraz wybieramy się do ogrodu, w
którym czeka na nas Pani Zima, dlatego musimy się rozgrzać od środka ulubionym
napojem Pani Zimy czyli miętową herbatką. Mięta jest nie tylko zapachem zimy,
ale także smakiem. Po wypiciu miętowej herbatki, dzieci otrzymują obrazek z
miętową herbatką jako symbol smaku zimy, a Pomocna Dłoń przykleja ostatni
element na plakat zimy.
Pani Zima
wita się z dziećmi.
Zima wita
się z nami chłodem, rzeki, jeziora pokryła lodem. Siwym mrozem cudnie świat
stroi, pochmurnej pogody się nie boi. Zima chętnie lepi bałwana, jeździ na
nartach od samego rana. Wiesza sopelki pod dachami, lubi do celu rzucać
śnieżkami. Zima z wiatrem często rozmawia, nocą szyby kwiatami ozdabia. Lekkim
puchem otula drzewa, swoim urokiem wszystkich olśniewa.
Link do
filmu Pani Zimy
https://youtu.be/q8B7kp9cLoY
«В ГОСТІ ДО НАРОДНОЇ ІГРАШКИ»
Програмовий зміст: продовжувати ознайомлювати дітей з народними іграшками,
вчити дітей слухати розповідь вихователя, донести до свідомості дітей різницю
між народною іграшкою і сучасною, оприділяючи основні ознаки притаманні іграшці.
Ознайомити дітей із лялькою-мотанкою. Ввести до словника слова: свищик,
сопілка, лялька-мотанка, візерунок. Удосконалювати зорові, слухові, дотикові
відчуття. Розвивати уявлення, мислення, мовлення, креативність. Виховувати
інтерес до народної іграшки, бажання передавати бачене в малюнку, естетичний
смак.
Підготовча робота
1.
Індивідуальні бесіди, розповіді про рідний край, гуцульських майстрів, народні
іграшки.
2. Огляд
гуцульського куточка в групі з метою ознайомлення з Косівськими виробами,
народною іграшкою.
3. Перегляд
альбому з ілюстраціями, фотографіями з народними іграшками.
4. Вивчення
віршів, дидактичних ігор про народну іграшку.
5. Ігри з
народними інструментами, сопілкою, свищиком.
6. Бесіди за
картиною «На фабриці іграшок».
Матеріал: сучасні іграшки, народні іграшки( сопілка,
свищик, писанка, дерев’яний котик, барабанчики, коники), лялька-мотанка(
велика, маленька), кукурудза, деревяна паличка, глина, сир, папір, нитки
різного кольору, вирізані іграшки з паперу, фарби, пензлі, вода.
- Діти, сьогодні ми з вами поїдемо в гості до бабусі.
Сідаємо у віз і наші коники повезуть нас.(Двоє дітей одягають маски коників,
решта тримаються один за одного і їдуть). Бабуся зустрічає дітей і показує, які
іграшки вона їм принесла.
- Дітки, ось ми вже і приїхали до бабусі. Давайте з нею
привітаємось. Подивіться, які гарні, яскраві, різнокольорові іграшки привезла
бабуся для нас. Ось вони, давайте їх розглянемо(вихователь викладає на стелаж
спочатку сучасні іграшки):
- А де беруться іграшки?
- Так, їх виготовляють на фабриці, купують у магазинах.
- З чого зроблені іграшки? ( з пластмаси, ризини, гуми,
тканини)
- Скільки цих іграшок за день роблять на фабриці? (
багато)
- А скажіть, будь ласка, чи знаєте ви якими іграшками
гралися ваші дідусі й бабусі?
- Я зараз вам розповім: «Колись, дуже давно, коли ще не
було фабрик, магазинів, де виготовляють дитячі іграшки, їх робили самі батьки.
Ті іграшки були зовсім не схожі на сучасні. Ось вони, подивіться уважно на них(
діти разом з вихователями розглядають народні іграшки ).
- З чого зроблені ці іграшки?
- Правильно, ці іграшки виготовлені з глини, дерева,
ниток, сиру, соломи.
- Це глиняні коники, баранці, півники. Майстри
розмальовують іграшки фарбами.
- А що малюють на них?
- Так, крапки, хвилясті лінії, мазки, квіти.
- От подивіться на цього баранчика. Кружечки по його
боках здаються нам густою кучерявою вовною. Розкішні рослинні узори вкривають
фігурки тварин і птахів.
- А які кольори використовують Косівські майстри?
- Так, зелений, жовтий, коричневий.
- Крім глиняних іграшок, народні умільці виготовляють для
дітей і деревяні іграшки. Це – сопілочка, свищик, писанка, змійка, а також
фігурки людей, пташок, звірят. Всі вони також яскраво розмальовані. Кожен
майстер вкладає в іграшку свою душу, свій настрій. Тому вони такі гарні,
веселі, яскраві, зроблені з любов’ю. Одну іграшку майстер робить довго, не
кожен може зробити таку іграшку, її можна зразу впізнати серед інших.( Підсумок
про основні ознаки притаманні сучасній і народній іграшці).
- Ось у мене на столі багато різних речей. Подивіться і
подумайте, які іграшки з них можна зробити?( діти співставляють матеріал і
іграшку)
- З кукурудзи – ляльку;
- З деревяної полички – сопілку;
- З глини – коника, баранця, свищик;
- З паперу – пташку;
- З сиру – коника.
- Ми сьогодні в гостях у бабусі. Їй дуже сподобалось, як
ви розповідали про іграшки. А тепер вона хоче розказати, якою іграшкою гралась
вона в дитинстві.
Розповідь про ляльку-мотанку
Колись давно, коли я була ще маленькою, іграшок не було.
І мама зробила мені, ось таку гарну ляльку. Подивіться, діти. Зроблена вона з
ниток. Її не можна шити, а виготовляють ляльку шляхом намотування ниток(
показує, як це треба робити). Нитки потрібно мотати за сонцем, зав’язуючи на
ляльці вузлики, потрібно промовляти побажання: «на здоров’я», «на щястя», «на
радість». Лялька має бути одягнута у вишиту сорочку, спідничку, запаску. Я її
дуже любила і люблю. Граючись з нею, я співала лялі колискові, спала з нею,
гралась. І тепер мої діти також граються такою гарною лялькою-мотанкою. Я дарую
вам цю ляльку і ви будете нею гратися.
- Діти, а вам подобаються народні іграшки. А хто знає
вірші про них?( діти розказують вірші)
1. Півник, півник-свистунець,
В тебе гарний
гребінець:
Хвостик
розфарбований –
Ось ти
розмальваний
2. Справжнє диво ліплять з глини,
Руки тітки
Василини,
Це і глеки, і
тарелі,
Ще й баранчики
веселі,
І
коники-плугарі,
Гарні свищики
малі
3. Ляльку-мотанку матуся,
Зробила для
нас,
Я цього також
навчуся
І зроблю для
вас
4. Гуцулик взяв до рук сопілку,
І заграв нам
пісню дзвінко
В небі пісенька
летить,
Мов струночок
дзюркотить.
- Дуже гарні ви знаєте віршики діти, молодці. А гратися
ви любите? Давайте пограємось у народну гру «Хто швидше зіграє…»( діти ідуть по
колу, співають пісеньку.
Ми по колу всі ідем,
Дружно пісеньку ведем,
Як сопілка ( 2 раз – свищик) нам заграє,
Ми в таночку покружляєм.
В середині кола пританцьовують двоє дітей, між ними на
стільчику лежить музичний інструмент( сопілка, свищик). По закінченні пісні,
цей інструмент піднімає, хто спритніший і грає, всі інші діти пританцьовують).
- А тепер, діти, ви попробуєте стати народними майстрами
як наша бабуся, і спробуєте розмалювати свою іграшку. Пам’ятайте, що майстри
Косова використовують зелені, жовті, коричневі, а візерунки – мазки, крапки,
кружечки, хвилясні та прямі лінії. У кожного з вас лежить вирізана іграшка з
паперу, візьміть пензлі, розмалюйте свою іграшку (діти розмальовують іграшку
під музичний супровід)
Scenariusz zajęć zintegrowanych w
grupie dzieci 4-5 letnich
Temat:
Dzień Pluszowego Misia.
Cele ogólne:
-
poznanie historii powstania pluszowego misia;
- zapoznanie
z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi;
- utrwalenie liczby i
cyfry w zakresie 6;
- powtórzenie figur
geometrycznych i znaków matematycznych
- kształtowanie
poczucia konieczności poszanowania zabawek;
Cele
operacyjne:
Dziecko:
- zna
historię powstania pluszowego misia;
- zna podstawowe wiadomości
o życiu niedźwiedzi;
- zna figury geometryczne
( koło, trójkąt, prostokąt) i znaki ˃,˂ i =;
- potrafi połączyć
liczbę z cyfrą;
- wie,
o konieczności poszanowania zabawek;
- wypowiada
się zdaniami na podany temat;
- potrafi
zgodnie i bezpiecznie bawić się.
Metody:
słowna
(pogadanka, opowiadanie, piosenka, );
oglądowa
(ilustracje, film);
praktyczna
(zadań stawianych do wykonania)
Formy:
zbiorowa;
indywidualna.
Środki
dydaktyczne: laptop, rzutnik, misie przyniesione przez dzieci, miód, obrazki, figury geometryczne, znaki ˃,˂ i = , plastikowe nakrętki, plastelina, klamerki, klej, dyplomy i odznaki.
Prowadzący:
Lilia Pelczar
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
– zabawa z misiami przyniesionym z domu
„Wszyscy są, witam was”.
Wszyscy są, witam was
Witam
Was , zaczynamy już czas
Jestem
ja, jesteś ty
Raz
,dwa, trzy.
2. „Co wiemy o niedźwiedziach?” – pogadanka z
wykorzystaniem ilustracji na temat życia niedźwiedzi.
3. Zapoznanie z historią pluszowego misia: (historia
znaleziona w Internecie)
4. Oglądanie filmu
https://youtu.be/76PsXrUPQx0
5. „Prezentacja misiów” – prezentacja maskotek misiów
przez dzieci, opowiedzenie o misiach kilku słów.
6. Zabawa muzyczno – ruchowa „ Zrób to co miś?”
https://www.facebook.com/watch/?v=549279577199309&extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-GK1C&ref=sharing
Dzieci
stają koło krzesełka i robią to wszystko, co robi miś w rękach nauczyciela.
7. Misiowa
matematyka- gry dydaktyczne
Gra «Nakar Misia»
Misie na swoim
brzuszku mają cyferkę, która informuje nas ile baryłek miodu zjadłby miś.
Gra « Klamerkowa
matematyka »
Dzieci liczą misie na
kateczce i przypinaja klamerkę na odpowiedniej cyferce.
Gra « Porównaj
cyferki»
Dzieci stawiają
odpowiednie znaki.
8. Zabawa ruchowa do
piosenki «Jadą, jadą misie» https://www.youtube.com/watch?v=XRqkAePXbmc
Dzieci siedzą na
dywanie jeden za drugim i nasladują misie z piosenki.
9. Zabawa „Który
miś zniknął”
Przed dziećmi ustawione są misie – dzieci
zapamiętują, na którym miejscu znajdują się misie, odwracają się, a nauczycielka chowa misia. Zadaniem
dzieci jest stwierdzenie, która maskotka zniknęła.
10. Praca
plastyczna « Miś z kółeczek na zakrętce»
Nauczyciel pokazuje
dzieciom misia. Z jakich figur geometrycznych jest zrobiony ten miś?
Dzieci wybierają
kolorowe kółeczka rożnej wielkości i układają z nich misia, a gotowego misia
przyklejają do nakrętki plastikowej z plasteliną.
11. Ewaluacja zajęć.
Skąd pochodzi dzień pluszowego misia?
Co spodobało się Wam najbardziej?
Co chcielibyści powtórzyć?
12. Pożegnanie misi.
Konspekt zajęć zintegrowanych
dla dzieci pięcioletnich
Temat: Jeże na polanie
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi wykonać czynności
zgodnie z poleceniami nauczyciela;
-
dziecko potrafi wskazać liczbę porządkową;
-
dziecko umie zdaniem odpowiedzieć na pytania nauczyciela;
-
dziecko przygotuje dialog;
-
dziecko wyrecytuje wiersz;
-dziecko
zna cyfrę 6 i potrafs ja napisać;
-
dziecko potrafi policzyć i tworzyć zbiory z określoną liczbą elementów;
-dziecko
umie zginać i wycinać papier;
-
dziecko umie bezpiecznie posługiwać się nożyczkami.
Cel wychowawczy: rozwijanie u dzieci zamiłowania
do przyroda.
Środki dydaktyczne: biła kartka A4, kolorowe
kredki, wiersz, płyta z muzyką, nożyczki, kolorowe kołeczka, cyfra 6, ksero
cyfry 6.
Formy pracy: zbiorowa , frontalna, indywidualna.
Czas:
50 minut
Przebieg zajęć:
1.
Zabawa na powitanie
Dzieci ustawiają się w
kole i mówią z pokazywaniem
Wszyscy są, witam was
Zaczynamy już czas.( klaśnięcie w kolana)
Jestem ja jesteś Ty
Raz dwa trzy.( klaśnięcie w dłonie)
2.
Przygotowanie do kreślenia
trójkąta
Nauczyciel kreśli w powietrzu trójkąt i mówi: Co to jest? lub Jaka to figura? Dlaczego tak
się nazywa?
- Liczenie boków i kątów trójkąta (głośne, wspólne)
- demonstrowanie sposobu kreślenia trójkąta w powietrzu w
dużej przestrzeni, nad kartką papieru przyklejoną do stolika.
3. Ćwiczenia w rytmicznym kreśleniu trójkąta
- nad kartką;
- na kartce;
- na kartce kolegi siedzącego przy
wspólnym stoliku;
- na kartce wybranych kolegów.
4. Wypełnianie konturu trójkąta- rytmiczne zamalowywanie
zamkniętej przestrzeni ( brzmi
muzyka nadająca rytm pracy dzieci, kredka w dowolnym kolorze).
5. Zabawa w skojarzenia
- Co może mieć kształt trójkąta?
6. Tajemniczy namiot
latarka |
kamień |
gałęzie |
W namiocie zapalił latarkę i powiesił
ją w tym rogu, w którym leżał kamień (dzieci rysują) .
7.
Przygoda krasnoludka – origami baje
•Zachodziło słońce
Każde dziecko dostaje kółeczko w
innym kolorze i zatacza nad głową duży łuk.
• Krasnoludek chciał je obejrzeć i
wziął do ręki lunetę( zwijanie kółeczka z papieru w lunetę)
• Krasnoludek usłyszał jakiś dźwięk,
wydawało mu się, że to dźwięk dzwonka ( Składanie kółka na pół i improwizowanie
dzwonka)
• Dźwięk jest coraz głośniejszy…(
Składanie połówki kółka na pół(¼) i improwizowanie dzwonka
• Coś tajemniczego pojawiło się na
niebie. Co to jest?
• Co pojawiło się
na niebie?
Uczniowie
podnoszą do góry wycięte gwiazdki
• Kogo przestraszył się
krasnoludek?
8. Spotkanie
jeży
Komponowanie wspólnej jeżowej polany, ustawienie
wykonanych zabawek dydaktycznych w zaproponowane przez nauczyciela lub uczniów
sposób.
Matematyka- liczenie jeży , nazywanie położenia w
przestrzeni: za, obok, nad, przed, ..,
układanie jeży grupami ( po dwa , po trzy ).
9. O czym
rozmawiają jeże na leśnej polanie?
Układanie dialogów ( improwizowanie dialogów).
10. Co wiemy o
jeżach?
Wypowiedzi dzieci.
11. Liczba i cyfra 6
N. ile jeży jest na polanie?
Dzieci liczą jeże.
N. Który jeż jest pierwszy?
N. Który z kolei jest czerwony jeż?
N. liczbę sześć poznaczamy cyfrą sześć.
Pokaz cyferki
Do czego jest podobna, co am przypomina?
Nauka pisania cyferki( po śladzie na tablicy, palcem w
powietrzu, palcem na stoliku, ołówkiem po śladzie na karteczce).
12. Nauka
wiersza o jeżu.
Nauczyciel recytuje wiersz ilustrując ruchem jego
treść.
Krótkie nóżki, długi ryjek
Ostre kolce ciało kryją
Ach, co to za straszny zwierz?
To jest jeż, malutki jeż.
Kręci noskiem w lewo, w prawo
To pod listkiem ,to pod trawą
Gdzie się schował smaczny łup?
Drepcze mały jeż: tup, tup.
Dzieci powtarzają za nauczyciele wers wiersza ( jeden,
później dwa i cztery)
13. Zabawa ruchowa « Na leśnej polanie»
Dzieci improwizują ruchem opowieść nauczyciela o jeżach.
14.
Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i wskazuje na
jeża, pyta słowami wiersza: Ach, co to za
straszny zwierz?
Dokącz zdanie: Dzisiaj na zajęciach najbardziej spodobało
mi się…
Uczeń odpowiada słowami wiersza: To jest jeż, malutki jeż
15. Przypięcie jeży w kąciku plastycznym.
Dzieci stoją w
kółeczku, trzymają się ręki nauczyciela
i wykrzykują okrzyk:
Hej, hej, hej
Nasza grupa
jest okej!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар