Розробки занять

https://naurok.com.ua/integrovane-zanyattya-svyatkoviy-angelik-dlya-mami-323904.html


https://naurok.com.ua/konspekt-integrovanogo-zanyattya-tema-vitaemo-osin-v-nashomu-sadochku-312800.html

https://naurok.com.ua/konspekt-integrovanogo-zanyattya-z-ekologo--matematichnogo-rozvitku-v-starshiy-grupi-308982.html


Konspekt zajęć zintegrowanych

Temat : Z zimą się zegnamy - wiosnę spotykamy.

Cele operacyjne: 

- dziecko zna zapach, kolor, ciekawostki, żywioł, dźwięk i smak wiosny;

- dziecko umie liczyć w zakresie 10, porównuje liczbę z cyfrą;

- dziecko zna kolejność cyferek ;

- dziecko tworzy zbiory;\

- dziecko porównuje zbiory, zna znaki ˃, ˂ i =;

- dziecko zna nazwy pierwszych wiosennych kwiatów;

- dziecko wykonuje ruchy w rytm muzyki;

- dziecko poznaje porę roku zmysłami: węchem, wzrokiem, słuchem, dotykiem i smakiem.

Cel wychowawczy:

- poznanie wybranych tradycji ludowych związanych z nadejwciem wiosny;

-rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami;

- wdrażanie dbania o środowisko poprzez segregację śmieci.

Metody:

- czynne: metoda zadań stawianych dziecku, zabawy ruchowe

- słowne: rozmowa, snstrukcje i objasnienia slowne

- oglądowe: pokaz i obserwacja

Formy: indywidualna i zbiorowa.

Środki dydaktyczne: list, koperty z zadaniami, cyrtyna, bębenki, pojemnik z ziemią i dżownicami, talerzyki, mokre chusteczki, laptop, zielone wstążki, wiosenne kwiaty, znaki ˃,˂i =, słoneczka, marzanna, pojemniki na śmieci.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.    List od wiosny

 

Kochane przedszkolaki! Nazywam się wiosna, jestem porą roku, która zaczyna swoje panowanie w marcu i budzi przyrodę do życia z zimowego snu. Witam Was ciepło promykami słońca i pierwszymi kwiatami. Słyszałam, że chcielibyście już pożegnać zimę, mam nadzieję, że stworzyliście marzannę, którą wspólnie rozbierzemy na części, nie mogę się już doczekać kiedy to zrobimy. Jednak zanim się u was zjawię mam dla was zadania. Koperty z zadaniami zostawiłam w waszej sali w nadziej, że uda się wam je odnalść i wykonać wszystkie zadania. Powodzenia i do zobaczenia niebawem. Musimy bepowrotnie pożegnać panią zimę, żebym mogła rozpocząć swoje panowanie w przyrodzie. Pani Wiosna.

2. Zadania w kopertach
Dzieci wyszukują koperty z zadaniami, a następnie układają je po kolei.
1
. Koperta dziecko wyjmuje obrazek cytryny. Z czym kojarzy się wam wiosna? Nauczyciel wyjaśnia, że smak i zapach wiosny  to cytryna. Każde dziecko dostaje plasterek cytryny wącha go i jeśli chce może polizać.
Dzieci wyjmują z koperty literę W i przypinają do tablicy.
2.
Koperta żywioł wiosny - ziemia. Na wiosnę wszystko budzi się do życia. Dżownice spulchniają ziemię. Dzieci podchodzą do pojemników z ziemią i wyszukują w ziemi dżownicę.
N. Jaka jest ta ziemia? Czy jest mokra? Czy jest śliska?
Dzieci przyliczają dżownice, których jest więcej.
Dziecko wyjmuje z koperty literę I i przypina na tablicy.
3.  Koperta wiosenny wietrzyk. Wywołujemy wiosenne podmuchy wiatru, które nie są nam obce. Dzieci dostają zielone kartki i dzieci poruszą tą kartką i wyobrażają sobie, że to jest trawka którą porusza wietrzyk. Dzieci wyjmują kolejną literę O i przypinają do tablicy.
4. Koperta wiosenny deszczyk -nauczyciel mówi o wiosennym deszczyku. Zabawa dzieci biegą po sali na dźwięk bębenka chowają się pod parasole, a nauczyciel spryskuję ich deszczykiem. Dzieci wyjmują kolejną literę S z koperty.
5. Kopert instrunet wiosenny bębenek.
Dzieci śpiewają piosenkę maszeruje wiosna z akompaniamentem bębenka
Dziecko wyjmuje z koperty literę N i przyponami do tablicy.
6. Koperta muzyka cztery pory wiosna tańczą z zielonymi bibułami. Ostatnia litera A. Starsze dzieci prubują odczytać wyraz wiosna.

3. Porównywanie kwiatów przygotowanych dla pani wiosny

Dzieci stawiają znaki ˃,˂ i = i nazywają kwiaty.

4. Powitanie wiosny

Dzieci wypatrują wiosnę przez okno.

Wiosna wchodzi do sali.

Dzieci: Witamy cię wiosno , pani kolorowa

Pokaż nam prosimy jakie dary chowasz

Soczysta zieleń i pachnące kwiaty

A z daleka biegnie jelonek rogaty.

Wiosna :przyszła do was wiosna cała w sukni z  kwiatów
Uśmiechnięta i radosna wśród lecących ptaków.
W:jak przygotowaliście się na moje przyjście? Jakie pierwsze oznaki wiosenne już widzieliście? Jak minęła wam zima? Chciałabym rozpocząć swoje panowanie w przyrodzie, ale musimy oficjalnie pożegnać panią zimę.

5. Rozbiórka marzanny


Marzanno, Marzanno, odejdź już prosimy,

nie chcemy już więcej żadnych śladów zimy.

Niech odejdą z Tobą mrozy oraz chłody,

o powrocie zimy nie może być mowy!


Nastąpi teraz robiórka pani zimy. Dzieci rozbierają marzannę. Segregują odpady.
6. Oficjalne powitanie wiosny.

Dzieci przyklejają kwiaty na sukience pani wiosny.

7. Podsumowanie.

Czy spodobało się Wam spotkanie z wiosną?

Co najbardziej Wam się spodobało?

Wręczenie dzieciom słoneczek od pani wiosny.

 

 

 

 


Konspekt zajęć zintegrowanych

 

Temat: Witamy zimę w naszym przedszkolu.

Cele operacyjne:

- dziecko zna zapach, kolor, ciekawostki, żywioł, dźwięk i smak zimy;

- dziecko umie liczyć w zakresie 6, porównuje liczbę z cyfrą;

- dziecko wykonuje ruchy w rytm muzyki;

- dziecko poznaje porę roku zmysłami: węchem, wzrokiem, słuchem, dotykiem i smakiem.

 

Materiały: list, koperty z zadaniami, mięta, biała i niebieska bibuła, cymbałki, kostki lodu, herbata miętowa, ilustrace, komputer i rzutnik.

                                                    Przebieg zajęć

 

Treść listu od Pani Zimy:

 

Kochane dzieci! Z tej strony Pani Zima. Witam wszystkie przedszkolaki, które są zdrowe i przybyły dzisiaj do Plastusiowa, aby hucznie świętować nadejście nowej pory roku- ZIMY. Zima to przepiękna pora roku, mimo że często jest mroźna i niebezpieczna. Dni są krótkie, a noce długie i gwiaździste. O tej porze roku pola pokryte są białym puchem. Lasy wyglądają przepiękne, drzewa pokryte są białą kołderką, na śniegu widać ślady różnych zwierząt. Od dzisiaj czyli 21 grudnia zaczynam swoje panowanie w przyrodzie i na całym świecie, aż do przybycia Pani Wiosny w marcu. Więcej o zimie dowiecie się od waszych pań, a może i ja osobiście was odwiedzę i opowiem co nie co. Jednak najpierw poszukajcie w sali 6 kopert z zimowymi zadaniami. Po wykonaniu każdego zadania otrzymacie element, który jest przypisany mojej porze roku. POWODZENIA! PANI ZIMA

 

 

ZADANIA Z KOPERT

 1. MIĘTA- zapach zimy. Nauczyciel pokazuje dzieciom miętę i wyjaśnia, że jest zapachem zimy. Rozdaje każdemu dziecku jeden listek, a jego zadaniem jest rozetrzeć go w palcach i powąchać. Dzieci wyrażają swoje opinie o miętowym zapachu. Wszystkie potarte listki dzieci wrzucają do sensorycznego woreczka/ pojemnika, a Pomocna Dłoń wkłada go do kącika przyrodniczego. Dzieci otrzymują obrazek mięty, który przyczepiają na plakacie zimy.

 

2. BIEL I NIEBIESKI- kolory zimy. Nauczyciel wyjaśnia, że biel i niebieski są kolorami zimy. Rozdaje dzieciom paski bibuły w tych kolorach, a dzieci swobodnie nimi wymachują do utworu A.Vivaldiego „4 pory roku- zima”. Po wykonaniu zadania dzieci otrzymują kartkę w kolorze białym i kartkę w kolorze niebieskim, a Pomocna Dłoń przykleja je na plakacie zimy.

 

 

3. TRÓJKĄT, DZWONKI- instrumenty zimy. Nauczyciel przedstawia dzieciom instrumenty przypisane zimie- ich wygląd, sposób grania i dźwięk. Dzieci siedzą w kole i mają zamknięte oczy. Nauczyciel wybiera dwoje dzieci- jedno dostaje trójkąt, a drugie dzwonek. Dzieci z instrumentami chodzą wokół pozostałych dzieci i na umówiony znak (np. skinienie głową) grają nad głową wybranych dzieci, które otrzymują instrumenty. Zabawę powtarzamy do momentu, żeby każde dziecko miało szansę zagrania na trójkącie lub dzwonku. Po wykonaniu tego zadania dzieci otrzymują obrazek z trójkątem i dzwonkiem, a Pomocna Dłoń przykleja na plakacie zimy.

 

 Można zagrać dzieciom na dzwonkach fragment piosenki „Nasza Zima zła”

 

 

4. WODA W STANIE CIEKŁYM I STAŁYM- żywioł zimy. Nauczyciel w szklanym pojemniku (które jest czymś owinięte, żeby nie było widać zawartości) ma kostki lodu. Każde chętne dziecko wkłada rękę do pojemnika. Wyraża swoje odczucia- co to może być? Czy jest to ciepłe czy zimne? Śliskie czy chropowate? Przyjemne czy nieprzyjemne? Nauczyciel pokazuje dzieciom lód- żywioł zimy- wyjaśnia, że to zamarznięta woda. Odkłada do kącika przyrodniczego, a dzieci będą mogły obserwować przez cały dzień co się stanie z kostkami lodu w ciepłym pomieszczeniu. Po wykonaniu tego zadania dzieci otrzymują obrazek z kostkami lodu, a Pomocna Dłoń przykleja go na plakat zimy.

 

5. ŚNIEG- ciekawostki przyrodnicze. Nauczyciel wyjaśnia, że zimą z nieba spada śnieg. Nie zawsze i nie ciągle. Co to takiego? Śnieg to opad atmosferyczny w postaci drobnych kryształków, które łączą się i tworzą śnieg- biały puch. Zabawa skoczna: „Biały puch” (piosenka na mailu) Jeżeli w tym dniu będzie na dworze śnieg, to nauczyciel przynosi go do sali. Dzieci siedzą przy stoliczkach i nim manipulują. Jeżeli go nie ma, to muszą sobie śnieg wyczarować. Z mąki ziemniaczanej i oleju spożywczego. Składniki: • mąka ziemniaczana • olej spożywczy / jasny najlepiej słonecznikowy lub rzepakowy • miska Do mąki stopniowo wlewamy olej, wyrabiając śnieg do konsystencji lepiącej się kulki. Oprócz doznań dotykowych, masa dostarcza również wrażeń słuchowych, ponieważ bardzo przyjemnie skrzypi podczas lepienia, niczym prawdziwy śnieg. Masa wytrzymuje nawet parę tygodni w otwartym pojemniku. Po wykonaniu zadania dzieci otrzymują obrazek śnieżynek i Pomocna Dłoń przykleja go na plakat zimy.

 

6. MIĘTOWA HERBATKA- smak zimy. Nauczyciel wyjaśnia, że zaraz wybieramy się do ogrodu, w którym czeka na nas Pani Zima, dlatego musimy się rozgrzać od środka ulubionym napojem Pani Zimy czyli miętową herbatką. Mięta jest nie tylko zapachem zimy, ale także smakiem. Po wypiciu miętowej herbatki, dzieci otrzymują obrazek z miętową herbatką jako symbol smaku zimy, a Pomocna Dłoń przykleja ostatni element na plakat zimy.

 

Pani Zima wita się z dziećmi.

 

Zima wita się z nami chłodem, rzeki, jeziora pokryła lodem. Siwym mrozem cudnie świat stroi, pochmurnej pogody się nie boi. Zima chętnie lepi bałwana, jeździ na nartach od samego rana. Wiesza sopelki pod dachami, lubi do celu rzucać śnieżkami. Zima z wiatrem często rozmawia, nocą szyby kwiatami ozdabia. Lekkim puchem otula drzewa, swoim urokiem wszystkich olśniewa.

 

Link do filmu Pani Zimy

 

https://youtu.be/q8B7kp9cLoY



«В ГОСТІ ДО НАРОДНОЇ ІГРАШКИ»

Програмовий зміст: продовжувати ознайомлювати дітей з народними іграшками, вчити дітей слухати розповідь вихователя, донести до свідомості дітей різницю між народною іграшкою і сучасною, оприділяючи основні ознаки притаманні іграшці. Ознайомити дітей із лялькою-мотанкою. Ввести до словника слова: свищик, сопілка, лялька-мотанка, візерунок. Удосконалювати зорові, слухові, дотикові відчуття. Розвивати уявлення, мислення, мовлення, креативність. Виховувати інтерес до народної іграшки, бажання передавати бачене в малюнку, естетичний смак.

Підготовча робота

     1. Індивідуальні бесіди, розповіді про рідний край, гуцульських майстрів, народні іграшки.

     2. Огляд гуцульського куточка в групі з метою ознайомлення з Косівськими виробами, народною іграшкою.

     3. Перегляд альбому з ілюстраціями, фотографіями з народними іграшками.

     4. Вивчення віршів, дидактичних ігор про народну іграшку.

     5. Ігри з народними інструментами, сопілкою, свищиком.

     6. Бесіди за картиною «На фабриці іграшок».

Матеріал: сучасні іграшки, народні іграшки( сопілка, свищик, писанка, дерев’яний котик, барабанчики, коники), лялька-мотанка( велика, маленька), кукурудза, деревяна паличка, глина, сир, папір, нитки різного кольору, вирізані іграшки з паперу, фарби, пензлі, вода.

 

- Діти, сьогодні ми з вами поїдемо в гості до бабусі. Сідаємо у віз і наші коники повезуть нас.(Двоє дітей одягають маски коників, решта тримаються один за одного і їдуть). Бабуся зустрічає дітей і показує, які іграшки вона їм принесла.

- Дітки, ось ми вже і приїхали до бабусі. Давайте з нею привітаємось. Подивіться, які гарні, яскраві, різнокольорові іграшки привезла бабуся для нас. Ось вони, давайте їх розглянемо(вихователь викладає на стелаж спочатку сучасні іграшки):

- А де беруться іграшки?

- Так, їх виготовляють на фабриці, купують у магазинах.

- З чого зроблені іграшки? ( з пластмаси, ризини, гуми, тканини)

- Скільки цих іграшок за день роблять на фабриці? ( багато)

- А скажіть, будь ласка, чи знаєте ви якими іграшками гралися ваші дідусі й бабусі?

- Я зараз вам розповім: «Колись, дуже давно, коли ще не було фабрик, магазинів, де виготовляють дитячі іграшки, їх робили самі батьки. Ті іграшки були зовсім не схожі на сучасні. Ось вони, подивіться уважно на них( діти разом з вихователями розглядають народні іграшки ).

- З чого зроблені ці іграшки?

- Правильно, ці іграшки виготовлені з глини, дерева, ниток, сиру, соломи.

- Це глиняні коники, баранці, півники. Майстри розмальовують іграшки фарбами.

- А що малюють на них?

- Так, крапки, хвилясті лінії, мазки, квіти.

- От подивіться на цього баранчика. Кружечки по його боках здаються нам густою кучерявою вовною. Розкішні рослинні узори вкривають фігурки тварин і птахів.

- А які кольори використовують Косівські майстри?

- Так, зелений, жовтий, коричневий.

- Крім глиняних іграшок, народні умільці виготовляють для дітей і деревяні іграшки. Це – сопілочка, свищик, писанка, змійка, а також фігурки людей, пташок, звірят. Всі вони також яскраво розмальовані. Кожен майстер вкладає в іграшку свою душу, свій настрій. Тому вони такі гарні, веселі, яскраві, зроблені з любов’ю. Одну іграшку майстер робить довго, не кожен може зробити таку іграшку, її можна зразу впізнати серед інших.( Підсумок про основні ознаки притаманні сучасній і народній іграшці).

- Ось у мене на столі багато різних речей. Подивіться і подумайте, які іграшки з них можна зробити?( діти співставляють матеріал і іграшку)

- З кукурудзи – ляльку;

- З деревяної полички – сопілку;

- З глини – коника, баранця, свищик;

- З паперу – пташку;

- З сиру – коника.

- Ми сьогодні в гостях у бабусі. Їй дуже сподобалось, як ви розповідали про іграшки. А тепер вона хоче розказати, якою іграшкою гралась вона в дитинстві.

Розповідь про ляльку-мотанку

Колись давно, коли я була ще маленькою, іграшок не було. І мама зробила мені, ось таку гарну ляльку. Подивіться, діти. Зроблена вона з ниток. Її не можна шити, а виготовляють ляльку шляхом намотування ниток( показує, як це треба робити). Нитки потрібно мотати за сонцем, зав’язуючи на ляльці вузлики, потрібно промовляти побажання: «на здоров’я», «на щястя», «на радість». Лялька має бути одягнута у вишиту сорочку, спідничку, запаску. Я її дуже любила і люблю. Граючись з нею, я співала лялі колискові, спала з нею, гралась. І тепер мої діти також граються такою гарною лялькою-мотанкою. Я дарую вам цю ляльку і ви будете нею гратися.

- Діти, а вам подобаються народні іграшки. А хто знає вірші про них?( діти розказують вірші)

1. Півник, півник-свистунець,

    В тебе гарний гребінець:

    Хвостик розфарбований –

    Ось ти розмальваний

2. Справжнє диво ліплять з глини,

    Руки тітки Василини,

    Це і глеки, і тарелі,

    Ще й баранчики веселі,

    І коники-плугарі,

    Гарні свищики малі

3. Ляльку-мотанку матуся,

    Зробила для нас,

    Я цього також навчуся

    І зроблю для вас

4. Гуцулик взяв до рук сопілку,

    І заграв нам пісню дзвінко

    В небі пісенька летить,

    Мов струночок дзюркотить.

- Дуже гарні ви знаєте віршики діти, молодці. А гратися ви любите? Давайте пограємось у народну гру «Хто швидше зіграє…»( діти ідуть по колу, співають пісеньку.

Ми по колу всі ідем,

Дружно пісеньку ведем,

Як сопілка ( 2 раз – свищик) нам заграє,

Ми в таночку покружляєм.

В середині кола пританцьовують двоє дітей, між ними на стільчику лежить музичний інструмент( сопілка, свищик). По закінченні пісні, цей інструмент піднімає, хто спритніший і грає, всі інші діти пританцьовують).

- А тепер, діти, ви попробуєте стати народними майстрами як наша бабуся, і спробуєте розмалювати свою іграшку. Пам’ятайте, що майстри Косова використовують зелені, жовті, коричневі, а візерунки – мазки, крапки, кружечки, хвилясні та прямі лінії. У кожного з вас лежить вирізана іграшка з паперу, візьміть пензлі, розмалюйте свою іграшку (діти розмальовують іграшку під музичний супровід)

В кінці заняття роблять подарунки бабусі із своїх намальованих іграшок.






Scenariusz zajęć zintegrowanych w grupie dzieci 4-5 letnich

Temat: Dzień Pluszowego Misia.

Cele ogólne:

- poznanie historii powstania pluszowego misia;

- zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi;

- utrwalenie liczby i cyfry w zakresie 6;

- powtórzenie figur geometrycznych  i znaków matematycznych

- kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek;

Cele operacyjne:

Dziecko:

- zna historię powstania pluszowego misia;

 - zna podstawowe wiadomości o życiu niedźwiedzi;

- zna figury geometryczne ( koło, trójkąt, prostokąt) i znaki ˃,˂ i =;

- potrafi połączyć liczbę z cyfrą;

- wie, o konieczności poszanowania zabawek;

- wypowiada się zdaniami na podany temat;

- potrafi zgodnie i bezpiecznie bawić się.

Metody:

 słowna (pogadanka, opowiadanie, piosenka, );

 oglądowa (ilustracje, film);

 praktyczna (zadań stawianych do wykonania)

Formy:

zbiorowa;

indywidualna.

Środki dydaktyczne: laptop, rzutnik, misie przyniesione przez dzieci, miód,  obrazki, figury geometryczne, znaki ˃,˂ i = , plastikowe nakrętki, plastelina, klamerki, klej, dyplomy i odznaki.

Prowadzący: Lilia Pelczar

Przebieg zajęć:

1.     Powitanie – zabawa z misiami przyniesionym z domu  „Wszyscy są, witam was”.

Wszyscy są, witam was

Witam Was , zaczynamy już czas

Jestem ja, jesteś ty

Raz ,dwa, trzy.

2. „Co wiemy o niedźwiedziach?” – pogadanka z wykorzystaniem ilustracji na temat życia niedźwiedzi.

3. Zapoznanie z historią pluszowego misia: (historia znaleziona w Internecie)

4. Oglądanie filmu https://youtu.be/76PsXrUPQx0

5. „Prezentacja misiów” – prezentacja maskotek misiów przez dzieci, opowiedzenie o misiach kilku słów.

6. Zabawa muzyczno – ruchowa „ Zrób to co  miś?”

https://www.facebook.com/watch/?v=549279577199309&extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-GK1C&ref=sharing

Dzieci stają koło krzesełka i robią to wszystko, co robi miś w rękach nauczyciela.

7. Misiowa matematyka- gry dydaktyczne

   Gra «Nakar Misia»

Misie na swoim brzuszku mają cyferkę, która informuje nas ile baryłek miodu zjadłby miś.

Gra « Klamerkowa matematyka »

Dzieci liczą misie na kateczce i przypinaja klamerkę na odpowiedniej cyferce.

Gra « Porównaj cyferki»

Dzieci stawiają odpowiednie znaki.

8. Zabawa ruchowa do piosenki «Jadą, jadą misie» https://www.youtube.com/watch?v=XRqkAePXbmc

Dzieci siedzą na dywanie jeden za drugim i nasladują misie z piosenki.

9. Zabawa „Który miś zniknął”

 Przed dziećmi ustawione są misie – dzieci zapamiętują, na którym miejscu znajdują się misie, odwracają się, a nauczycielka chowa misia. Zadaniem dzieci jest stwierdzenie, która maskotka zniknęła.

10. Praca plastyczna « Miś z kółeczek na zakrętce»

Nauczyciel pokazuje dzieciom misia. Z jakich figur geometrycznych jest zrobiony ten miś?

Dzieci wybierają kolorowe kółeczka rożnej wielkości i układają z nich misia, a gotowego misia przyklejają do nakrętki plastikowej z plasteliną.

 


 

 

11. Ewaluacja zajęć.

     Skąd pochodzi dzień pluszowego misia?

     Co spodobało się Wam najbardziej?

      Co chcielibyści powtórzyć?

12. Pożegnanie misi.





Konspekt zajęć zintegrowanych dla dzieci pięcioletnich

Temat: Jeże na polanie

Cele operacyjne:

- dziecko potrafi wykonać czynności zgodnie z poleceniami nauczyciela;

- dziecko potrafi wskazać liczbę porządkową;

- dziecko umie zdaniem odpowiedzieć na pytania nauczyciela;

- dziecko przygotuje dialog;

- dziecko wyrecytuje wiersz;

-dziecko zna cyfrę 6 i potrafs ja napisać;

- dziecko potrafi policzyć i tworzyć zbiory z określoną liczbą elementów;

-dziecko umie zginać i wycinać papier;

- dziecko umie bezpiecznie posługiwać się nożyczkami.

Cel wychowawczy: rozwijanie u dzieci zamiłowania do przyroda.

Środki dydaktyczne: biła kartka A4, kolorowe kredki, wiersz, płyta z muzyką, nożyczki, kolorowe kołeczka, cyfra 6, ksero cyfry 6.

Formy pracy: zbiorowa , frontalna, indywidualna.

Czas:  50 minut

 

 

Przebieg zajęć:

1.     Zabawa na powitanie

Dzieci  ustawiają się w kole i mówią z pokazywaniem

Wszyscy są, witam was

Zaczynamy już czas.( klaśnięcie w kolana)

Jestem ja jesteś Ty

Raz dwa trzy.( klaśnięcie w dłonie)

2.     Przygotowanie do kreślenia trójkąta

Nauczyciel kreśli w powietrzu trójkąt i mówi: Co to jest? lub Jaka to figura? Dlaczego tak się nazywa?

- Liczenie boków i kątów trójkąta (głośne, wspólne)

- demonstrowanie sposobu kreślenia trójkąta w powietrzu w dużej przestrzeni, nad kartką papieru przyklejoną do stolika.

3.    Ćwiczenia w rytmicznym kreśleniu trójkąta

       - nad kartką;

      - na kartce;

     - na kartce kolegi siedzącego przy wspólnym stoliku;

    - na kartce wybranych kolegów.

4.    Wypełnianie konturu trójkąta- rytmiczne zamalowywanie zamkniętej      przestrzeni ( brzmi muzyka nadająca rytm pracy dzieci, kredka w dowolnym kolorze).

5. Zabawa w skojarzenia

- Co może mieć kształt trójkąta?

 

 

 

 

 

6. Tajemniczy namiot

  Wyobraźcie sobie , że to namiot, który zbudował w lesie krasnoludek. Budując namiot, położył kamień w jednym z jego rogów ( kątów). Nauczyciel rysuje dużą kropkę, dzieci robią to samo na swoich trójkątach. Przy wejściu do namiotu położył 2  suche gałęzie. Nauczyciel rysuje 2 kreski, dzieci robią to samo.                                                                                                

latarka

                    

                                    

kamień

gałęzie

 

 

 

 

 

 

 

 

 


W namiocie zapalił latarkę i powiesił ją w tym rogu, w którym leżał kamień (dzieci rysują) .

7.  Przygoda krasnoludkaorigami baje 

                                                                        

 

 

 

 

Zachodziło słońce

Każde dziecko dostaje kółeczko w innym kolorze i zatacza nad głową duży łuk.

• Krasnoludek chciał je obejrzeć i wziął do ręki lunetę( zwijanie kółeczka z papieru w lunetę)

• Krasnoludek usłyszał jakiś dźwięk, wydawało mu się, że to dźwięk dzwonka ( Składanie kółka na pół i improwizowanie dzwonka)

• Dźwięk jest coraz głośniejszy…( Składanie połówki kółka na pół(¼) i improwizowanie dzwonka

• Krasnal przestraszył się trochę i jego czapka także zgięła się ze strachu…(⅛ ) kółka                                                                                      

 

 

 

 

 

 

• Coś tajemniczego pojawiło się na niebie. Co to jest?  

Obcinamy                                                         

 

 

 

 

 

 

Co pojawiło się na niebie?

              

 

 

 

 

Uczniowie podnoszą do góry  wycięte  gwiazdki

Kogo przestraszył się krasnoludek?    

Komponowanie jeża, przyklejanie « kolców», obcinanie tego , co jeżem nie jest.                                     

 

 

 

 

 

 

8. Spotkanie jeży

Komponowanie wspólnej jeżowej polany, ustawienie wykonanych zabawek dydaktycznych w zaproponowane przez nauczyciela lub uczniów sposób.

Matematyka- liczenie jeży , nazywanie położenia w przestrzeni: za, obok, nad, przed,  .., układanie jeży grupami ( po dwa , po trzy ).

9. O czym rozmawiają jeże na leśnej polanie?

Układanie dialogów ( improwizowanie dialogów).

10. Co wiemy o jeżach?

Wypowiedzi dzieci.

11.  Liczba i cyfra 6

N. ile jeży jest na polanie?

Dzieci liczą jeże.

N. Który jeż jest pierwszy?

N. Który z kolei jest czerwony jeż?

N. liczbę sześć poznaczamy cyfrą sześć.

Pokaz cyferki

Do czego jest podobna, co am przypomina?

Nauka pisania cyferki( po śladzie na tablicy, palcem w powietrzu, palcem na stoliku, ołówkiem po śladzie na karteczce).

12. Nauka wiersza o jeżu.

Nauczyciel recytuje wiersz ilustrując ruchem jego treść.

Krótkie nóżki, długi ryjek

Ostre kolce ciało kryją

Ach, co to za straszny zwierz?

To jest jeż, malutki jeż.

Kręci noskiem w lewo, w prawo

To pod listkiem ,to pod  trawą

Gdzie się schował smaczny łup?

Drepcze mały jeż: tup, tup.

Dzieci powtarzają za nauczyciele wers wiersza ( jeden, później dwa i cztery)

13. Zabawa  ruchowa « Na leśnej polanie»

Dzieci improwizują ruchem opowieść nauczyciela  o jeżach.

14. Podsumowanie lekcji.

Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i wskazuje na jeża, pyta słowami wiersza: Ach, co to za straszny zwierz?

Dokącz  zdanie: Dzisiaj na zajęciach najbardziej spodobało mi się

Uczeń odpowiada słowami wiersza: To jest jeż, malutki jeż

15. Przypięcie jeży w kąciku plastycznym.

Dzieci  stoją w kółeczku, trzymają się  ręki nauczyciela i wykrzykują okrzyk:

Hej, hej, hej

Nasza grupa jest okej!!!



 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Dzień Języka Ojczystego